Tuesday, October 1, 2019

BBM3410Satu2019 : Medium Shot (Belalang Production)


Hai semua... 
Hari ini semua sihat? Alhamdulillah semuanya sihat belaka. Hari saya akan berikan contoh fotografi jenis Medium Shot. Gambar Medium Shot tidaklah kelihatan terlalu jauh dan tidak terlalu dekat. Objek akan terlihat nampak jarak yang sederhana. Gambar yang diambil hanya menampilkan bahagian separas dada sampai atas kepala. Fungsinya untuk berfokus kepada profil seseorang sehingga penonton nampak jelas. Enam jenis Medium Shot Belalang Production telah ambil di beberapa tempat di Putrajaya.



Jejaka di dalam gambar ini rakan sekelas saya. Kami juga satu negeri tapi berlainan daerah. Dia berasal dari Kudat, Sabah. Nampak putih kan? Sebab dia suku kaum Dusun yang dulu dikenali awalnya suku ini terdiri dari orang bukan Islam. Majoriti suku kaum Dusun berkulit putih. Artis Sabah seperti Stacy dan Marsha juga bersuku kaum Dusun.


____________________________________________________________



Persahabatan itu tidak perlu kekayaan sebagai ukuran. Tidak juga diukur dengan besarnya badan. Tidak terukur pada cerdiknya akal fikiran. Namun, persahabatan ternilai pada hati yang murni.

_________________________________________________________



Jika seorang budak, dia akan kata hijau itu adalah hijau. Jika orang dewasa, dia akan kata itu hijau muda, itu hijau lumut dan itu hijau gelap. Begitulah hidup, semakin kita memahami dunia ini semakin kompleks cabarannya.


__________________________________________________________________



Awan biru yang memayungi Rina sudah cukup membuatkan dia tenggelam dalam keasyikkan dunianya sendiri. Sikap positif dan sentiasa tersenyum menyebabkan orang senang berdamping dengan dirinya. Dua perkara ini sudah cukup baginya membenteng dirinya dari tekanan masalah.

__________________________________________________________________



Nenekku berpesan, berkawanlah beribu tapi berdampinglah dengan orang-orang yang boleh membawamu ke Syurga. 

____________________________________________________________________




Jika aku diberi dua pilihan. 
Antara alam menenangkan atau harta yang mengembirakan. Aku lebih memilih alam ciptaan-Mu wahai Tuhanku.

No comments:

Post a Comment

ANAK TIDAK MENURUT KATA. BAGAIMANA?

Pendidikan awal anak adalah tanggungjawab ibu bapa dari rumah. Mendidik bukan menunggu mereka besar. Sewajarnya dari mereka dalam perut lagi...